Pages

15 tips wanita penyejuk jiwa





















Assalamualaikum. :)
Actually, entry kali ni, just nak berkongsi sedikit sebanyak apa yang saya dapat dari Ustazah Norbahiyah. Mungkin, x lah penuh semuanya, but, sekadar nak share sesuatu yang sedikit ini, supaya kita sama2 boleh cuba jadi yang terbaik. kan? InsyaAllah. :) Baiklah, mari kita mula.

Sebelum pergi kepada 15 tips wanita penyejuk jiwa, Ustazah Norbahiyah ada berkongsi tentang 5 tabiat wanita berjaya ataupun 5 cara untuk kita mengubah hari ini.
"Jadikan esok lebih baik dari hari ini". insyaAllah. dan ini 5 caranya:

1. Sentiasa Positive.
2. Pilih kawan yang betul.
3. Mulakan tabiat membaca buku.
4. Hadiri majlis2 ilmu.
5. Melawat tempat2 yang hebat.

Ok. Itu antara 5 tips dan cara untuk mengubah hari esok. Mulaka satu demi satu. InsyaAllah. :)

Dan, mari kita tengok, apakah 15 tips untuk menjadi wanita penyejuk jiwa seperti yang di kongsikan oleh Ustazah Siti Norbahiyah. :)

1. Nur keimanan yang memancar di wajah.

Iman manusia bukanlah sesuatu perkara yang stabil, ataupun sesuatu yang boleh diturunkan oleh keturunan. Iman manusia boleh berkurang, terbatal, dan boleh juga untuk diperkukuhkan. Bagaimana untuk memperkukuhkan iman? Sebagai hamba Allah, taat kepada Allah, dan Rasul. Allahuakbar, Allah Maha Besar. Berwuduk lah, berzikirlah. Jadikan Al- Quran dan Sunnah sebagai panduan. Berselawatlah ke atas baginda Rasulullah S.A.W, bertahajudlah di tengah malam, dan berdoalah. Doa merupakan senjata kita, sebagai umat Islam. Sebagi hambaNya. Apa lagi yang kita perlu lakukan selain dari menghambakan diri padaNya? renung2 kan. Dan semoga kita sama2 dapat merasai nur keimanan tersebut. InsyaAllah. :)


2. Akhlak yang terpuji.

"wanita adalah tiang negara. Seandainya wanita itu baik, maka majulah negara. Tetapi jika wanita itu rosak akhlaknya, maka mundurlah sesebuah negara".
Lihatlah, betapa besar tanggungjawab kita, sebagai seorang wanita. Memang senang untuk mengatakan, dan saya tahu, sukar untuk dilaksanakan. Apatah lagi, dunia sekarang. Dunia yang sentiasa dipenuhi godaan. Sama2 kita berdoa, supaya kita dapat menjaga akhlak kita sebaik mungkin, saya juga akui. Saya juga masih dalam proses pembelajaran. Tapi, insyaAllah. Semoga Allah permudakan segala urusan yang baik. Amin. :)


3. Ilmu pengetahuan untuk menjadi wanita yang bijaksana.

"Sesungguhnya malaikat meletakkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana suka kepada perkara yang dilakukannya" (HR Abu Daud).
Hadis tersebut menunjukkan bahawa betapa pentingnya kita untuk menuntut ilmu. "Tuntutlah ilmu hingga ke negeri china". Kita semua sedia maklum, menuntut ilmu adalah perkara yang wajib bagi seorang muslim. Dan, teruskanlah menuntut ilmu. walau dengan apa cara sekalipun. Hidup ini sendiri merupakan proses pembelajaran. Dan selagi kita bernyawa, ilmu akan sentiasa perlu dicari. InsyaAllah. :)


4. Jadilah isteri idaman suami.
Apa yang dimaksudkan dgn isteri idaman suami? Bukan lah bermaksud HOT, GORGEOUS, ect tu. And, tak salah juga kalau nak jadi Hot semua tu. Tapi biarlah hanya untuk suami. :) Taat dan hormatlah kepada suami kerana syurga seorang isteri adalah di bawah telapak kaki suami.
Ada 6 sebab, mengapa isteri perlu taat kepada suaminya iaitu:

- Perintah Allah: Allah S.W.T berfirman dalam surah An Nisa, ayat 34,

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar."

jadi, sebagai seorang wanita yang bergelar isteri kepada seorang suami, adalah wajib bagi kita untuk taat kepada suami. InsyaAllah. :)

Selain dari ianya adalah perintah Allah S.W.T, 5 lagi sebab mengapa wanita perlu mentaati suaminya adalah:
- Kedudukan suami sebagai seorang pemimpin.
-Kewajipan seorang isteri untuk taat kepada suami.
-Mendapatkan pahala dari Allah S.W.T. "Segelas air yang dihidangkan kepada suami sama pahalanya seperti berpuasa sunat 1 tahun". Subhanallah. Indah bukan? :)
-Memburu keredhaan Allah. "Mana2 wanita yang meninggal dalam redha suaminya, maka masuklah dia ke dalam syurga". Betapa indah keredhaan seorang suami itu. Dan,,
-Menjauhi azab neraka: Apabila kita mendekatkan diri dengan jalan Allah, memilih jalan untuk menuju ke syurga Allah, maka insyaAllah, jauhlah azab neraka itu dari kita. InsyaAllah. Cuba yang terbaik ya. :)

Ok. Itu adalah antar 6 sebab mengapa isteri perlu taat kepada suami. Dan mari kita teruskan dengan tips yang seterusnya, untuk menjadi wanita penyejuk jiwa.


5. Senyuman manis buat suami/ Senyumlah sentiasa (bagi yang belum berkahwin)
:) Perkara yang amat mudah untuk dilakukan. Senyumlah. Dengan hanya senyum, sesuatu suasana baru dapat diwujudkan. Sesuatu persengketaan dapat di elak kan. Bak kata ustazah, bila kita bermasam muka, muka kita akan guna 72 otot untuk kelihatan tua. Hehehe, so, mari kita senyum! untuk jadi lebih muda! ^^


6. Berhias dan berdandan untuk suami.
Bukanlah bermaksud make up tebal2, pakai lipstick merah menyala semua itu. :)
"Alat solek yang paling indah adalah senyuman ; Celak yang paing indah adalah pandangan mata yang mesra dan lembut.; Pakaian yang paling cantik adalah kelembutan dan kehalusan; dan pewangi yang paling harum adalah kebersihan." Tak guna juga bertempek tebal2 jika kita tiada semua ini. Kan? ^^ Jom kita rebranding diri kita. ok!


7. Luangkan masa untuk merawat diri.
Ini penting. kesihatan jangan kita lupakan. tak salah untuk ke spa, untuk merehatkan diri, dan merawat diri. Jaga kesihatan dengan baik, amalkan pemakanan yang baik. Vitamin, dan macam2 supplement yang lain. Jaga kesihatan kita, ok. InsyaAllah. :)


8. Hati yang dipenuhi sifat mahmudah.
Saya percaya, semua orang inginkan hati yang dipenuhi sifat mahmudah. kan? Bagaimana untuk menjadikan hati itu dipenuhi oleh sifat mahmudah? jauhi 4 racun dalam hati. 4 racun tersebut adalah: "Berlebihan dalam berbicara; Berlebihan dalam melihat sesuatu; Berlebihan ketika makan; dan berlebihan dalam pergaulan". Memang ada benarnya. Jika kita berlebih dalam 4 perkara ini, hati kita senang melakukan sesuatu yang tidak baik. kan? Sama2 kita kuatkan hati, dan berdoa supaya dijauhkan dengan 4 racun ini ya. InsyaAllah.


9. Penampilan mengikut syariat.
Ya kawan kawanku. Ini juga mungkin sukar untuk kita lakukan. tetapi tidak mustahil, untuk kita cuba memperbaiki dari masa ke semasa. Saya sendiri juga belum sempurna cara pemakaian nya. Dan semoga kita sama2 berusaha ke arah untuk memperbaiki cara pemakaian kita. ya? InsyaAllah. :) nak bercakap lebih tentang ni pun, belum cukup ilmu. Sekadar yang mampu, da sekadar yang tahu. Tapi, Allah ada berfirman dalam surah An Nur ayat 30, tentang perihal menjaga aurat wanita. I'm sure, ramai yang tahu kan? :) Semak semula diri, dan betulkan slow2 ok. I know, perubahan itu bukan sesuatu yang mudah. Dan jihad yang paling besar adalah jihad melawan nafsu sendiri. Semoga kita diberi kekuatan untuk berjihad, dan melawan diri sendiri. InsyaAllah. :)


10. Segera meminta maaf dan bersedia untuk memaafkan.
Dear girls, semua orang pernah melakukan salah. Tidak ada seorang pun yang bebas dari melakukan kesalahan terhadap manusia lain. Tapi, tak ada gunanya kalau kita terus berdendam dan membenci. Belajar memaafkan, dan minta maaf jika kita ada lakukan salah itu. Bila kita minta maaf, dan bila kita memaafkan, insyaAllah. Hati dan hidup kita akan jadi lebih tenang. Dan tenteram. Mulai hari ini, jom kita minta maaf dan memaafkan orang. ok! ^^



11. Sabar menempuh dugaan hidup.
Sesungguhnya, sabar adalah khazanah syurga. :) bercakap tentang sabar, memang senang. And i believe, sukar untuk lakukan nya kan. Seperti dalam firman Allah, dalam surah Ali Imran ayat 200, "Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
Betapa penringnya kesabaran itu. dan percayalah, disebalik setiap kesabaran itu, akan muncul nanti kemenangan dan kebahagiaan. InsyaAllah. :)


12. Sentiasa menderma / Berinfaq ke jalan kebaikan.
Bila kita ada sesuatu, jangan la kedekut. jangan disimpan. Kongsi bersama, apa2 lah. tak semestinya duit, pakaian, ilmu, makanan. Kan? Tak susah nak buat ini kan? Kita buat sama2 ok! :) InsyaAllah.


13. Penyayang kepada anak2 dan mendidik anak untuk menjadi anak yang soleh dan solehah.
:) bagi yang belum berkahwin, tak salah untuk belajar dari sekarang. Persiapkan diri dari sekarang. Perbaiki diri dari sekarang. Kita nak ke anak2 kita nanti jadi macam kita? Tak nak kan? InsyaAllah. Kita cuba perbaiki diri dulu mulai sekarang. ^^


14. Mempunyai perasaan takut kepada Allah.
Dear girls, kepada siapa lagi perlu kita takutkan selain dari pencipta kita, Allah S.W.T. DariNya kita datang, dan kepadaNya juga kita akan kembali. Setiap apa yang kita lakukan, kita akan dapat ganjaran dan balasan dariNya. Syurga ataupun neraka, itu adalah destinasi yang kita bakal ditempatkan. Tidak mahukah kita untuk berada di syurga? I believe, semua ingin masuk syurga kan? Syurga ataupun neraka, itu adalah tempat yang kekal abadi. memang tidak ada manusia yang sempurna dan bebas dosa, tapi sama2 kita berusaha untuk menuju ke syurgaNya ya. Takutlah kita kepada Yang Maha Esa. Jangan takut kepada dunia. Berani kerana benar, Takut kerana Allah. ok? :)

Ok. Sedar tak sedar, dah sampai ke tips yang ke 15 dah kan. :) Apa kah tips yang terakhir ni? hehehehe.


15. Mendapat keredhaan ibu bapa.
Siapa lah kita tanpa ibu dan bapa kita. Kita ada buat salah dengan mereka, mungkin kita pernah sakitkan hati mereka. tanpa kita sedari. kan? Dear girls, bila kita buat sesuatu tanpa keredhaan, boleh kita bayangkan tak, bagaimana kita nak dapat keredhaan Allah? Mesti kalian pernah dengar kan, "Redha Allah di atas redha ibu bapa". betapa pentingnya kita untuk memperoleh keredhaan dari ibu bapa. Bagaimana untuk memperoleh keredhaan ibu bapa? Cuba jadi anak yang baik, dan cuba memperbaiki diri. Slow2. :) Cuba sama2 ok. ^^


Baiklah. Cukuplah sampai di sini perkongsian kali ini. InsyaAllah, ada lagi yang boleh dikongsi akan saya kongsikan bersama.

I share and i'm telling you this, bukan bermakna saya sempurna. But because I love you girls. Saya sayangkan anda. Saya pernah rasa sakit, saya pernah tenggelam. Dan saya tak mahu anda lalui apa yang saya pernah lalui. Sama2 kita berdoa supaya sentiasa diberi kekuatan. Dan semoga kita sama2 berusaha untuk menjadi Wanita penyejuk jiwa.

InsyaAllah. Dengan IzinNya.



:)

No comments: