Pages

Cara Elak Berhutang

Kebanyakan kita mempunyai sekurang-kurangnya satu jenis hutang apabila kita sudah bekerja. Paling ‘famous’ sekali ialah hutang pinjaman kereta. Paling teruk belum bekerja lagi sudah dibebani dengan hutang. Iaitu pinjaman PTPTN.
Di sini saya ingin memberi sedikit tips bagaimana untuk mengelak daripada berhutang.

Cara Elak Blog Di Hack

 
Isu blog kena hack bukanlah satu isu biasa dan banyak blog yang sudah digodam atas tujuan tertentu. Malaysia antara negara yang ramai pemilik blog yang banyak di hack. So, aku nak share la tips dan cara simple nak elak blog dari kena hack.
 

Bateri laptop rosak | Petua Bateri Laptop Anda Tahan Lama



1. Elakkan guna ‘high performance’ dekat power setting sekiranya guna bateri.
2. Kecerahan skrin perlu di adjust sebabnya kalau skrin korang tu terang sangat guna bateri pun kuat la.
3. Jangan letak laptop atas katil kerana laptop cepat panas dan dapat mengurangkan jangka hayat bateri. 4. Jangan cucuk external hard disk, wireless mouse dan keyboard ketika laptop guna bateri.

Kewangan wanita


WANG setinggi gunung pun boleh habis dalam sekelip mata jika silap perancangan. Kerana wang itu penting dalam menjamin kesejahteraan hidup individu dan keluarga, maka dalam memastikan kedudukannya sentiasa stabil dan kukuh, seseorang harus tahu merancang kewangan secara bijak kerana kesannya amat tidak disukai jika tahap kewangan seseorang itu lemah.

Rumah mampu milik

PROGRAM RUMAH MAMPU MILIK

1. Apakah konsep binaan Rumah Mampu Milik yang dibangunkan oleh SPNB?
Rumah-rumah yang di bina oleh SPNB adalah rumah kediaman tiga bilik tidur dan dilengkapi kemudahan dua bilik air berkonsep mesra keluarga dan selesa dan dijual pada kadar harga serendah RM35,000 mengikut negeri.

Kuku Cantik |

Penjagaan kuku ni sama nilainya dengan penjagaan wajah, rambut dan kulit. Tapi tak ramai tahu cara nak jaga kuku sebab tak tahu pentingnya kuku.  Menjaga kuku sebenarnya tak susah pun kita cuma kena sentiasa potong dan bersihkan kuku. 
Banyak keburukan yang datang kalau kita tidak menjaga kuku dengan sebaiknya. Antaranya adalah akan mendatangkan penyakit seperti cagu, kuku merekah, mudah patah, kusam, bewarna kuning atau hitam yang pasti menjejaskan penampilan kita.

Muka berminyak


Kulit berminyak akan mengundang jerawat. Jerawat disebabkan oleh inflamasi kelenjar sebum. Munculnya jerawat adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon. Faktor-faktor lain yang sering dikaitkan dengan kehadirannya adalah keturunan, bakteria, tekanan psikologi yang keterlaluan/stress, dan cuaca. Kulit yang terdedah dengan bahan kimia tertentu mungkin merangsang munculnya jerawat. Untuk mencegahnya:


  • Kurangkan makanan berminyak
  • Minum air dengan banyak setiap hari
  • Sentiasa mencuci muka terutamanya selepas di luar, setidak-tidaknya, lapkan muka dan leher anda dengan kain/tisu lembap.
  • Jika anda menggunakan losyen muka, pastikan ianya bukan dari jenis berminyak tapi berasaskan air. Elakkan yang mengandungi ‘mineral oil’.
  • Pastikan anda membersihkan solekan anda setiap hari dengan make-up remover yang bersesuaian.

Tips menghilangkan jerawat


1. Rendam sehelai daun sirih di dalam segelas air panas atau di dalam bekas yang sesuai. Tunggu hingga sejuk dan daun layu. Selawat Nabi sebanyak tiga kali dan basuh muka dengan air tersebut. Selepas itu jangan dilapkan, biarkan hingga kering sendiri. Kemudian bilas dengan air bersih hingga cuci.

2. Ambil beberapa helai daun jambu biji yang masih muda, bahagian pucuknya. Cuci hingga bersih dan ramas daun tersebut dengan air. Kemudian cuci muka anda dengan air perahan jambu biji tersebut. InsyaAllah, anda dapat lihat hasilnya setelah beberapa hari.

3. Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup. Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air. Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda. Biarkan kira-kira 20 minit. Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus.

4. Sediakan campuran bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi tiga kali. Sapukan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.

5. Basuh muka dengan air basuhan beras. Biarkan ia kering sendiri. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.

6. Bersihkan muka sehingga bersih. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

7. Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.

8. Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Rendam dalam bekas air dan didihkan daun teh tersebut. Kemudian lekatkan ke jerawat.

9. Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering dengan sendirinya di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.

10. Rendam beberapa keping asam gelugur (asam keping) selama satu malam. Tumbuk beberapa helai daun pucuk jambu batu hingga halus. Campurkan kedua-dua bahan dan sapukan pada keseluruhan muka. Amalkan dua kali seminggu.

11. Campurkan putih telur (ayam kampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Amalan ini elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan dua kali seminggu.

12. Giling segenggam beras bersama segenggam daun inai hingga lumat. Bulat-bulatkan adunan sebesar duit syiling 5 sen dan jemur hingga kering. Simpan dalam bekas kedap udara. Apabila hendak menggunakannya, titis beberapa titik jus limau nipis dan sapukan pada keseluruhan muka dengan menggunakan belahan kentang. Amalkan dua kali seminggu.

13. Asah sedikit kulit kayu manis atau ambil sedikit serbuk kayu manis dan campurkan dengan sedikit madu. Tempelkan ke muka sebelum masuk tidur. Bilas dengan air bersih pada keesokan paginya. Amalkan tiga kali seminggu.

1. Rendam sehelai daun sirih di dalam segelas air panas atau di dalam bekas yang sesuai. Tunggu hingga sejuk dan daun layu. Selawat Nabi sebanyak tiga kali dan basuh muka dengan air tersebut. Selepas itu jangan dilapkan, biarkan hingga kering sendiri. Kemudian bilas dengan air bersih hingga cuci.
2. Ambil beberapa helai daun jambu biji yang masih muda, bahagian pucuknya. Cuci hingga bersih dan ramas daun tersebut dengan air. Kemudian cuci muka anda dengan air perahan jambu biji tersebut. InsyaAllah, anda dapat lihat hasilnya setelah beberapa hari.
3. Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup. Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air. Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda. Biarkan kira-kira 20 minit. Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus.
4. Sediakan campuran bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi tiga kali. Sapukan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.
5. Basuh muka dengan air basuhan beras. Biarkan ia kering sendiri. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.
6. Bersihkan muka sehingga bersih. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.
7. Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.
8. Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Rendam dalam bekas air dan didihkan daun teh tersebut. Kemudian lekatkan ke jerawat.
9. Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering dengan sendirinya di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.
10. Rendam beberapa keping asam gelugur (asam keping) selama satu malam. Tumbuk beberapa helai daun pucuk jambu batu hingga halus. Campurkan kedua-dua bahan dan sapukan pada keseluruhan muka. Amalkan dua kali seminggu.
11. Campurkan putih telur (ayam kampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Amalan ini elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan dua kali seminggu.
- See more at: http://fuh.my/petua-menghilangkan-jerawat/#sthash.nR5IiQtW.dpuf

Rawatan alternatif Membuka salur darah jantung tersumbat


Saya ingin berkongsi satu lagi cara rawatan alternatif untuk membuka atau meluaskan salur darah yang tersumbat di jantung. Oleh itu, sesiapa yang mempunyai masalah jantung tersumbat dan perlu menjalani angiografi atau bypass, bolehlah mencuba rawatan alternatif ini, semoga anda tidak perlu melalui pembedahan bypass tersebut.

Aneh Tapi Unik ! Dinding Bandar Ini Dipenuhi Gula-gula Getah




Aneh Tapi Unik ! Dinding Bandar Ini Dipenuhi Gula-gula Getah
 

Mengandungi lebih dari satu juta gula-gula getah yang telah dikunyah, dinding gula-gula getah ini ini mungkin pemandangan paling aneh dunia dan objek pelancongan yang paling tidak bersih di dunia. Terletak di Post Alley, Seattle, dan orang-orang telah menampal gula-gula getah mereka di atasnya sejak tahun 1990.

Kebiasaan ini bermula oleh orang-orang yang bosan berdiri menunggu  di pawagam berhampiran. Para pekerja pawagam yang bertugas untuk membersihkan dinding-dinding dari gula-gula getah pun dibuat namun begitu  para penonton yang menampal gula-gula getah di dinding . Pada tahun 1999, dinding gula-gula getah ini dinyatakan sebagai tarikan oleh pejabat setempat.

Di sini kamu akan menemui semua jenis, warna dan saiz gula-gula getah, dan bahkan nama-nama dan simbol-simbol yang diperbuat daripada gula-gula getah. Tempat ini juga telah menjadi inspirasi filem-filem Hollywood seperti, Love Happen, yang dilakonkan oleh Jennifer Aniston dan Aaron Eckhart.














Model-model Seksi Ini Hanya dibalut dengan Kertas [PICT]



Model-model Seksi Ini Hanya dibalut dengan Kertas [PICT]
Siapa kata gaun cantik yang dikenakan model catwalk hanya terbuat dari bahan-bahan mahal seperti sutera? Sampah kertas pun dapat ditukar menjadi gaun-gaun unik. Seperti yang dilakukan salah satu perusahaan restoran cepat saji di New York, Amerika Syarikat, di kompetisi yang berjudul Project Subway di New York Fashion Week.

Kompetisi yang diadakan di Chelsea Pier's 59 Studios di Manhattan tersebut menantang para perancang untuk menciptakan gaun dari bahan apapun yang digunakan saat makan.



Pertandingan kreatif itu dimenangkan Danilo Gabrielli yang mendesain gaun dari kertas pembungkus sandwich. Pria kelahiran Italia tersebut mengaku menghabiskan waktu 14 jam setiap harinya, selama dua minggu untuk merangkai kertas-kertas pembungkus menjadi gaun. Lihat foto lengkapnya di sini.

Juri kompetisi yang terdiri dari seorang atlet gimnasium pemenang Olimpiade Nastia Liukin, mantan personil Spice Girl Mel B, mengaku terkesan dengan karya unik Gabrielli tersebut.

"Saya pikir hasil akhirnya akan menjadi gaun dari tumpukan kertas, namun ternyata gaun ini sangat detail," ucap Mel B kepada BuzzFeed setelah peragaan busana.

Sebelumnya, Gabrielli memang dikenal sebagai salah satu perancang busana yang sering menggunakan material ramah lingkungan untuk menciptakan karya seni fesyen. Gaun-gaun cantik yang ia ciptakan untuk kompetisi tersebut akan dipamerkan akhir pekan ini di restoran Subway di Manhattan.



Suami Isteri ditangkap polis kerana jual anak melalui Internet


  Brasilia - Pasangan suami isteri di Brazil ditangkap polis  kerana menjual anak kandung mereka. Anak perempuan berusia 2 tahun ini dijual melalui internet.

Seperti dilansir AFP, Khamis (19/9/2013), juru Cakap Polis Recife, Brazil menuturkan kedua orangtua biologis bayi ini telah ditahan semenjak Selasa (17/9) malam. Sedangkan si bayi kini dalam pengasuhan dinas perlindungan anak setempat.

"Sang ibu yang berusia 23 tahun mengatakan dia perlu  wang untuk pergi ke Eropah untuk pelacuran. Sedangkan sang ayah yang berusia 40 tahun tidak mengatakan apapun," ujar jurucakap polis Recife.

Seorang pekerja sosial asal Campina Grande, Paraiba, yang melaporkan orangtua bayi ini kepada polis  . Wanita ini sengaja menjebak orangtua bayi tersebut, dengan menyamar sebagai pihak yang berniat membeli bayi tersebut.

Wanita ini berhasil mencapai kesepakatan dengan orangtua si bayi, soal harga melalui Facebook. Kemudian dia sepakat untuk bertemu dengan orangtua si bayi di luar sebuah stesyen metro di pinggiran Recife.

Bayaran yang disepakati adalah wang tunai sebesar US$ 666 plus sebuah laptop, sebagai pembayaran awal. Selanjutnya, si wanita ini harus membayar US$ 890 sebanyak 10 kali cicilan.

Orangtua si bayi ditangkap polis  ketika transaksi sedang berlangsung. "Saya lega boleh mengubah masa depan anak ini," ucap wanita ini.

"Sang suami tidak ikut serta ketika urusniaga   online, tapi dia hadir ketika penyerahan dan dia menggendong anak itu di tangannya," terang polis  setempat yang menangani kes ini, Geraldo da Costa kepada media setempat, G1.
 Sumber:detikNews


RATUSAN SENJATA API BUATAN SENDIRI DI SYRIA (12 Gambar)


SERIUS : RATUSAN SENJATA API BUATAN SENDIRI DI SYRIA (12 Gambar)
Mari lihat sendiri betapa kreatifnya mereka ini.





SERIUS : NICOLE KIDMAN DILANGGAR PAPARAZI (6 Gambar)



Sakit doeeeee





Keistimewaan wanita



Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”
1. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.
2. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

Jom baca 5 panduan menjaga kulit muka



Panduan menjaga kulit kering

1) Jika kulit anda kering, elakkan mebersihkan wajah tanpa menanggalkan solekan terlebih dahulu. Gunakan tisu basah, atau pembersih khas solekan terlebih dahulu.
2) Bersihkan solekan di mata dengan berhati – hati. Kulit di sekitar mata amat sensitif. Jika tidak berhati, ia akan mengakibatkan masalah lingkaran gelap bawah mata.
3) Jangan menggunakan skrub wajah yang mempunyai biji. Penggunaan skrub berbiji akan menggalakan penglupasan kulit.
4) Gunakan serum atau pelembap muka setiap hari.
5) Ambil supplemen yang sesuai jika masalah ini berlarutan.

Panduan menjaga kulit sensitif

Elakkan menggunakan produk yang mempunyai alkohol, wangian atau lanolin. Bebas pewangi tidak bermakna ia bebas kimia. Anda cuma perlu teliti dalam memilih produk.
1) Jangan kerap menukar produk. Sebaiknya, setia pada produk yang terbaik untuk anda.
2) Jangan bersolek secara kerap apatah lagi solekan yang tebal.
3) Pilih skrub yang mempunyai ekstrak tomato atau epal kerana ia mengurangkan iritasi pada kulit.

Panduan menjaga kulit berminyak

Bersihkan wajah anda sekurang – kurangnya dua kali seminggu.
1) Gunakan tuala khas untuk mengelap wajah anda. Jangan menggunakan tuala yang sama untuk mengelap badan kerana kulit berminyak sangat sensitif.
2) Pilih supplemen yang mengandungi vitamin C organik.

Panduan menjaga kulit kombinasi

1) Jika anda ingin tahu kulit jenis ini, anda akan berasa kering pada beberapa kawasan dan licin di bahagian yang lain selepas mencuci wajah.
2) Elakkan membersihkan wajah dengan menngunakan produk yang berunsurkan krim kerana ia akan menyebabkan kekeringan dan pengeluaran minyak secara berlebihan.

Panduan menjaga kulit berjerawat

1) Jika anda mempunyai masalah ini, anda tidak disarankan untuk mencuci wajah secara kerap.
Elakkan tabiat mencuci muka dengan kasar dan menggunakan produk pembersih wajah berkali – kali dalam sehari.
2) Seandainya anda berpeluh, pastikan anda mengelapnya terus. Usah biar ia kering sendiri dan meresap ke dalam kulit.
3) Elakkan memicit jerawat pada muka anda.

Selamat mencuba!

Barang wajib yang ada dalam beg makeup !



1. Bedak asas
2. Lipstick, Lip balm, & Lip gloss
3. Blusher
4. Concelear
5. Eyeliner 

Nak Cantik ???

 
 
Sekarang bila bukak je Facebook, dekat newsfeed banyak la iklan pasal kecantikkan ni. Nak putihkan itu la, nak hilangkan ini la.. banyak sangat untuk renovate muka untuk jadi cantik dalam masa yang singkat sedikit sebanyak dapat mempengaruhi dan jadi tarikkan sesiapa yang taksub pada kecantikkan. ye! Termasuklah aku! huhu