Pages

20 tips jimat untuk kurangkan bajet perkahwinan


1. Buat majlis yang ala kadar jer simple, tapi meriah. Tak yah buat la bende2 yg tak begitu penting macam makan beradap, hiasan bilik pengantin, arc, kompang, silat dll. Semua bende nie hanya akan menambahkan lagi bajet you all.

2. Mintak tolong sedara mara dan orang2 kampung – kalu buat kat kampung, lakukan secara gotong-royong. Gerenti bleh jimat kos. Kalu nak lagi mudah, pakai jer khidmat katering… !

3. Jgn jemput SEMUA org yg korang kenal – jangan plak ko pi jemput semua orang yang ko kenal dari kecik sampai la ko besar.. :-)  nanti satu stadium pun tak muat…huhu…  seelok-eloknya hanya jemput sedara mara terdekat,    kengkawan dan jiran tetangga… :-)

MEE REBUS HAJI WAHID





BAHAN-BAHAN :
✔ 2 kilo mee kuning, dicelur
✔ 1/2 kilo daging, dihiris halus ataupun tetel
✔ 4 biji keledek, direbus dan dikisar
✔ 1 cawan tauchu, dicuci dan dikisar
✔ 3 ulas bawang putih, dikisar
✔ 3 biji bawang merah, dikisar
✔ 1 inci halia, dikisar
✔ 1/2 cawan udang kering, dikisar
✔ 3 batang serai, dititik
✔ 1 inci lengkuas, dititik
✔ 5 sudu makan rempah kari daging
✔ garam, gula dan serbuk perasa secukupnya
✔ minyak untuk menumis

Biskut Arab



Bahan-bahan
250 gm tepung gandum
125 gm gula halus
125 gm minyak sapi
pewarna..merah ..kuning dan hijau














Resepi Biskut Angry Bird


Add caption
Bahan-bahan
130gm mentega (saya guna brand Farm Cow)
60gm gula aising
1 biji kuning telur
120gm tepung gandum
30gm tepung kanji
50gm tepung beras
1 sudu teh pes strawberi
Biji bijan hitam (secukupnya)
Pewarna coklat dan toothpicks
Gula-gula hiasan bentuk hati (secukupnya)

Resepi Biskut Amor Aiskrim



Bahan-Bahan:
250g butter
100g gula
30g shortening
240g tepung gandum
50g tepung jagung
30g tepung kentang
40g tepung kastad
½c.teh baking powder
sedikit esen mangga/vanila

Resepi Biskut Aiskrim Strawberry



Bahan-Bahan

260 gm butter
120 gm gula icing
320 gm tepung gandum
60 gm tepung jagung
40 gm tepung ubi
1/2 sudu teh baking powder
40 gm serbuk badam
Sdkt vanilla essence
2 sudu teh strawberry emulco
sedikit pewarna pink/merah
1 biji kuning telur utk sapu atas biskut
Topping coklat dan manik2/bunga sebagai hiasan


Resepi Biskut Aiskrim Nestum


Bahan-bahan:
200 gm tepung gandum
70 gm tepung kastad
160 gm nestum (Boleh kisar nestum ni)
75 gm gula halus
180 gm butter
1 biji telur
1/2 tsp serbuk penaik
Bahan hiasan:
250 gm coklat masakan (Cairkan secara double boiler)
Gula manik atau apa-apa hiasan yang sesuai

Pesanan Untuk Isteri




:: Pesan isteri ‘Auf Ibnu Mihlam Asy-Syaibani:

“Puteriku, kini engkau meninggalkan tempat kelahiranmu menuju rumah baru dan orang baru yang belum pernah engkau ketahui keadaan dan wataknya. Maka, perhatikan baik-baik sepuluh perkara daripadaku supaya ia menjadi panduan hidupmu”

Buah-Buahan Yang Boleh Menurunkan Berat Badan



1. Limau gedang a.k.a Grape Fruit 

Kajian mendapati buah limau besar berkenaan mempunyai asid sitrik yang dapat menghambat kehadiran kalori dalam makanan.

MEE BANDUNG MUAR ORIGINAL



BAHAN-BAHAN :
✔ 1 kg mee kuning
✔ 10 tangkai cili kering (buang biji dan rebus, toskan)
✔ 1 labu bawang putih (diketuk)
✔ 5 biji bawang merah
✔ ½ cawan udang kering, direbus dengan secawan air (alternatively boleh guna sotong rendam, rebus juga)
✔ ½ cawan udang hidup
✔ 1 cawan daging rebus (dipotong nipis)
✔ Sawi (sukatan ikut suka, potong anggaran 1 inci)

Resepi Kuih Seri Muka

 

 Bahan-bahan ( size loyang 22cm / 3'' )
Bahan lapisan bawah:-
500gm beras pulut
400ml santan cair
1 st garam
2 sm minyak
Bahan lapisan atas:-
120gm tepung gandum
3 sm tepung jagung
140gm gula
3 biji telur
450ml santan pekat
1/2 st garam
300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste)

Resepi Biskut Chocolate Pretzel


Resepi Biskut Chocolate Pretzel

Bahan-Bahan:

250 gm mentega
120 gm gula aising
100 gm telur
50 gm susu UHT 10 gm gula castor yang telah digaulkan dengan vanila
450 gm tepung
10 gm serbuk koko

Resepi Biskut Keracis


Resepi Biskut Keracis

Resepi Biskut Keracis

Bahan-bahan

8 Cawan Cornflake
1 Cawan Gula Pasir
1 Cawan Kacang Tanah – digoreng tanpa minyak
- Buang kulitnya dan tumbuk sedikit
1 Cawan Kelapa Tin (atau gorengkan kelapa parut tanpa minyak hingga kering)
4 Biji Putih Telur Great A
- Coklat chip sebagai hiasan

Resepi Biskut Comot Coklat



Resepi Biskut Comot Coklat
Add caption

BISKUT COKLAT COMOT

Sumber : Mesra.Net

Bahan-bahan :
2 cawan mentega
2 cawan gula halus
2 biji kuning telur
3 cawan tepung jagung
3 cawan tepung gandum 1 sudu kecil esen vanilla
cooking chocolate
sekilo kacang tanah digoreng dan ditumbuk

Kadar Zakat Fitrah 2013 di Seluruh Negeri


 Kadar Zakat Fitrah 2013 Mengikut Negeri

Kepada para muslimin dan muslimat yang berkemampuan, tunaikanlah rukun Islam yang keempat ini bagi membantu saudara sesama Islam kita yang lebih memerlukan.

Bayaran zakat fitrah boleh dibuat di masjid atau surau di seluruh negeri termasuk di kompleks membeli belah yang menyediakan Amil Zakat. Pastikan amil zakat mempunyai kad kuasa dan resit bayaran  dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Negeri

Resepi Biskut Teratai Delima Hati



Resepi Biskut Teratai Delima Hati

Resepi Biskut Teratai Delima Hati

Resipi Daripada  Naib Juara Kategori Biskut Cabaran Daisy Sehebat Chef Pada Tahun 2011 peringkat akhir iaitu Natrah Ismail, 59.

Natrah, peserta paling veteran dari Seberang Jaya, Pulau Pinang telah memenangi cabaran tersebut selepas menambat hati juri .

Resepi Biskut Tayammum



Resepi Biskut Tayammum

Resepi biskut Tayammum yang lazat dan enak sekali.

Bahan-bahan.

kulit popia
minyak masak
susu tepung(sebarang jenama)
nestum.

JURUFOTO PENGANTIN BANDAR BARU SERTING | JURUFOTO PENGANTIN BATANG MELAKA | JURUFOTO PENGANTIN BATU KIKIR | JURUFOTO PENGANTIN GEMAS | JURUFOTO PENGANTIN GEMENCHEH | JURUFOTO PENGANTIN JELEBU | JURUFOTO PENGANTIN JEMPOL | JURUFOTO PENGANTIN JOHOL | JURUFOTO PENGANTIN JUASSEH | JURUFOTO PENGANTIN KOTA | JURUFOTO PENGANTIN KUALA KLAWANG |JURUFOTO PENGANTIN KUALA PILAH | JURUFOTO PENGANTIN LABU | JURUFOTO PENGANTIN LENGGENG | JURUFOTO PENGANTIN LINGGI | JURUFOTO PENGANTIN MANTIN | JURUFOTO PENGANTIN NILAI | JURUFOTO PENGANTIN pASIR PANJANG | JURUFOTO PENGANTIN PEDAS | JURUFOTO PENGANTIN PORT DICKSON | JURUFOTO PENGANTIN RANTAU | JURUFOTO PENGANTIN REMBAU | JURUFOTO PENGANTIN ROMPIN | JURUFOTO PENGANTIN SENAWANG | JURUFOTO PENGANTIN SEREMBAN | JURUFOTO PENGANTIN SILIAU | JURUFOTO PENGANTIN SIMPANG DURIAN | JURUFOTO PENGANTIN SIMPANG PERTANG | JURUFOTO PENGANTIN SERI MENANTI | JURUFOTO PENGANTIN SERI RUSA | JURUFOTO PENGANTIN TAMPIN | JURUFOTO PENGANTIN TANJUNG IPOH



Kek Gula Hangus



Bahan-Bahan : 
cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur
2 sudu teh mentega/butter

ha senang kan.. barang-barang yg mmg ade dekat dapur..

Pelakon seksi dicekup tidak berpuasa, hisap rokok


Pelakon seksi dicekup tidak berpuasa, hisap rokok
Pelakon wanita yang dicekup bermain mahjung di sebuah bilik VIP
di pusat siber di Bandar Puteri, petang semalam.
PUCHONG – Kesucian 1 Ramadan yang sepatutnya dihormati, dicemari dua wanita Islam termasuk seorang pelakon drama apabila dicekup bermain mahjung di sebuah pusat siber di Bandar Puteri di sini, semalam.

Pelakon yang pernah diberi jolokan nama seorang artis seksi luar negara itu kelihatan resah dan berjalan mundar-mandir dalam bilik berkenaan apabila wajahnya dirakam.

Foto 'dicarut' peminat, ini komen Anzalna


Foto 'dicarut' peminat, ini komen Anzalna
Gambar yang dimuat naik oleh Fasha Sandha ke dalam akaun Instagram miliknya telah menjadi bualan ramai. Gambar yang memaparkan Fasha bersama Anzalna Nasir ini telah mengundang kata-kata kurang sopan daripada peminat yang meninggalkan komen pada gambar tersebut, terutamanya peminat lelaki.

Pakar Kandungan: Ibu Hamil Aman Puasa Ramadhan



Pakar Kandungan: Ibu Hamil Aman Puasa Ramadhan

Kaki dipotong, wanita ini buat kaki sendiri dari lego


Vemale.com - Seorang wanita bernama Christina Stephens membuat dunia kagum dengan semangat dan kreativitinya dalam bertahan dalam kekurangan yang dia miliki. Divonis tak memiliki kaki kerana terpaksa dipotong, wanita ini membuat kakinya sendiri dari mainan lego.

Christina adalah seorang wanita yang menjadi terapis, peneliti klinis dan juga edukator. Pengalamannya kehilangan sebelah kaki kerana kemalangan, tak patah semangat hidupnya. Ia berusaha berbagi masa-masa sulitnya itu dengan idea kreatif. Salah satunya adalah memanfaatkan mainan lego sebagai kaki palsu.

Mengendap wanita dari lubang jamban


Oklahoma City: Seorang lelaki didakwa menyorok dalam tangki septik untuk mengendap seorang wanita bersama anak perempuannya baru berusia tujuh tahun di tandas sebuah taman, semalam.
Perbuatan Kenneth Webster Enlow itu bagaimanapun disedari wanita terbabit yang kemudian membuat laporan polis.

Wanita main kayu tiga dengan Awang Hitam kritikal disimbah cuka getah




CHRISTINA yang cedera parah selepas disimbah cuka getah oleh suaminya dirawat di Hospital Bau semalam.



BAU – Perasaan cemburu yang meluap-luap seorang pesara tentera terhadap isterinya yang didakwa menjalinkan hubungan sulit dengan Awang Hitam sejak 2007 sampai ke kemuncaknya apabila lelaki itu bertindak nekad menyimbah cuka getah pada wanita tersebut.

Elakkan Minum Air Pada 7 Waktu Ini

Hiasan
Tahukah anda, terdapat 7 waktu yang kita tak digalakkan untuk minum air. Jika boleh, anda cubalah elakkan. Tapi, kenapa plak agaknya anda tak digalakkan minum pada waktu-waktu tersebut? Tak lain dan tak bukan adalah bagi memelihara tubuh badan anda agar sentiasa berada pada tahap terbaik.
7 waktu yang saya maksudkan tu adalah:
1. Sebaik saja bangun tidur.
Tapi anda memang digalakkan minum dulu air kosong sebelum bersarapan.
2. Selepas keluar dari bilik mandi atau tandas.
3. Selepas memakan buah-buahan.
4. Selepas bersenam, beriadah ataupun melakukan kerja-kerja berat. Kalau nak minum gak, tunggulah selepas beberapa ketika.
Ataupun rehat sekejap, lepas tu barulah minum (saya paham sangat keadaan anda masa nie).
5. Sewaktu tengah makan.

 
 3245 1
 

Elakkan Minum Air Pada 7 Waktu Ini

Hiasan

Tahukah anda, terdapat 7 waktu yang kita tak digalakkan untuk minum air. Jika boleh, anda cubalah elakkan. Tapi, kenapa plak agaknya anda tak digalakkan minum pada waktu-waktu tersebut? Tak lain dan tak bukan adalah bagi memelihara tubuh badan anda agar sentiasa berada pada tahap terbaik.
7 waktu yang saya maksudkan tu adalah:

1. Sebaik saja bangun tidur.
Tapi anda memang digalakkan minum dulu air kosong sebelum bersarapan.

2. Selepas keluar dari bilik mandi atau tandas.

3. Selepas memakan buah-buahan.

4. Selepas bersenam, beriadah ataupun melakukan kerja-kerja berat. Kalau nak minum gak, tunggulah selepas beberapa ketika.
Ataupun rehat sekejap, lepas tu barulah minum (saya paham sangat keadaan anda masa nie).

5. Sewaktu tengah makan.
Senang kata, cuba elakkan makan berulam air. Mengikut kata orang, tabiat inilah yang mengakibatkan perut buncit.

6. Sebelum atau sesudah makan.
Tapi anda boleh minum baik dalam jangka waktu 30 minit sebelum makan ataupun 30 minit selepas makan.

7. Selepas melakukan persetubuhan dengan pasangan.
Mudah-mudahan anda boleh mengikuti petua di atas. Mula-mula mungkin susah sikit kot. Tapi, lama-kelamaan ia pasti akan sebati dengan diri anda.
Sebagai permulaan, cuba anda amalkan selama 21 hari berturut-turut dulu. Lepas 21 hari, saya yakin anda pasti rasa lebih mudah untuk mengikutinya.
Selamat Mencuba!

Bunga Cengkih Atasi Masalah Bau Mulut dan Nafas Berbau

Bau mulut yang menyenangkan memberikan anda lebih keyakinan untuk berinteraksi dengan individu lain. Tapi, anda tahu tak cara untuk mengatasi masalah mulut berbau ataupun nafas berbau ni?
Jika anda perasan, saya pernah menerbitkan artikel berkaitan masalah nafas berbau di sini dan masalah bau mulut kat sini. Anda boleh merujuk pada pautan yang diberikan tu sebagai maklumat tambahan yer.

7 Cara Kempiskan Perut Buncit




Hiasan
1. Minum air masak yang banyak.
Apabila tubuh badan kita menerima sumber air yang banyak, keadaan itu akan mencairkan kuantiti sodium dalam tubuh badan sehingga membolehkan kuantiti air yang keluar dari tubuh badan juga meningkat. Mendapatkan jumlah air yang banyak juga akan menjaminkan fungsi hempedu yang lebih efektif sewaktu proses pembuangan air berjalan dengan lancar.

Ketahui 7 Sikap Wanita Dengan Melihat Cara Berjalan

1. Kelihatan Seperti Tidak Memijak Tanah

Golongan wanita yang jalannya berginjat, wanita ini kononnya bersifat tidak jujur, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain terutamanya ketika berbual. Dia juga dikatakan terkenal dengan sikap egonya. Dan yang lebih parah, wanita ini biasanya seorang yang boros atau suka membazir tanpa berfikir sebelum berbelanja. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.